Bu Blogda Ara

24 Mayıs 2016 Salı

SBB - Memento z Banalnym Tryptykiem 1980

 Eklektik Progresif Rock



2007 yılı. Bloglardan progresif rock albümleri bulup, indirip, dinlediğim dönem. Türkçesi korsan olan bir blog’a takıldım. Blog’ta yazan, birbirleriyle sohbet eden insanlar vardı. Ben de tabii takip ediyordum. İlk o zaman SBB grubuyla tanışmıştım. ‘The Rock’ albümünü paylaşmışlardı. Hiç bir kuşku duymadan hemen indirip, dinlemiştim. Sonuç olarak progresif rock’a bakışımı değiştirenlerden birisi oldu, SBB. ‘The Rock’ albümüyle yetinmeyip, 80 öncesi yaptıkları albümleri buldum. Hepsini de teker taker dinledim. Bir başyapıt olan ‘Memento z banalnym tryptykiem’ albümüyle de o dönem tanıştım. 9 yıldır da parmakla göstereceğim albümlerden birisi oldu.

Ben askere geç gittim. 2009 yılında tak edince artık hayat, dedim gideyim de çıksın aradan. 2009 Ağostos ayında usta birliğine giderken yanımda mp3 çalarım vardı. İçinde de hatırlayabildiğim, YES, PFM, Le orme, Modry Effect gibi gruplar ve SBB’nin ‘Memento z banalnym tryptykiem’ albümü vardı. ‘Memento z banalnym tryptykiem’ parçasını otobüste giderken dinlediğimde hayattan kopuş’un müziği gibi gelmişti. Dramatikti. Askerlik bir anlamda hayattan kopuştur.


SBB Polonya’lı bir grup. Polonya diğer avrupa ülkelerine göre yahut avrupa uluslarına göre sanki biraz daha geri de kalmışlar gibidir. Ancak sanat konusunda çok önemli isimler çıkarmışlardır. Frederic Chopin Polonyalıdır. Polonyada bir kuş var” kitabının yazarı; Romain Gary Polonya asıllıdır ki, en sevdiğim romanlardan birisidir, kitap. Dünyaca ünlü Türk şaiiri Nazım Hikmet Polonya asıllıdır. SBB grubu da Polonya’dan çıkmış progresif rock tarihinin en kaliteli müzik yapan, en görkemli gruplarından birisidir.

SBB grubunun isminin açılımı Silesian Blues Band’dir. Blues grubu olarak aklınızda herhangi bir şey oluşmasın, daha çok caz (Jazz - Fusion) temeline dayanan bir progresif rock grubu. Bluesvari sololar da yazdıkları parçalarda yok değil.

Hem klasik caz hem de dönemin caz – fusion örneği bir çok parçası bulunmaktadır. Bu albümde de caz fusion örneğini, hissini, müzikal yapısını rahatlıkla görebilirsiniz.



‘Moja ziemio wyśniona’. İlk parça senfonik bir girişle başlar, ve Billy Cobham davulu caz ritimleriyle devam eder. Parça klasik caz üzerine caz fusion eklenmiş gibidir. Apostolis Antymos caz gitar solosu albümün daha girişinde kalitesini belli eder. Günümüz caz rock, caz fusion gruplarına üzerinde çalışılması gereken bir parça bırakmışlar. İlk parça da aynı zamanda King Crimson, Vdgg gibi grupların müziklerini de duyabilirsiniz. Sonu harika bir gitar solosuyla son bulur.

‘Trójkąt radości’. İkinci parça, 70’lerin klasikleşmiş senfonik progresif rock müzikal yapısıyla başlıyor. Saykodelik uzay rock yapısı da üzerine eklenince, bir ispanyol gitar tınısı daha ilave ediliyor. Ve eklektik progresif rock türünde en orijinal parçalardan biri ortaya çıkıyor. Parçanın son kısmı King Crimson grubunun gitar (Robert Fripp) sololarına benzemiş.

‘Strategia pulsu’ Albümde ki en kısa parça, 3. Parça.  Ama daha başlar başlamaz SBB grubunun temeli olan caz müziğini hemen hissediyorsunuz. Tabii ki SBB gitaristi Apostolis Antymos harika gitar solosunu. Caz Fusion üzerinden yapılan progresif rock yenmiyor, dinleniliyor.

‘Memento z banalnym tryptykiem’. Albüme ismini veren parça. Benim için ne kadar anlamlı olduğunu daha once belirttim. ‘Memento z banalnym tryptykiem’ parçasında King Crimson, Pink Floyd, Tangerine Dream gibi progresif rock’ın bilinen dev isimlerinin etkilerini görebilirsiniz. Apostolis Antymos gitar solosuyla dramatik bir şekilde son verir, parçaya.

Nick Mason 90’lı yıllarda ki bir söyleşisinde öldükten sonra cenazenizde ne çalmasını istersiniz sorusuna; Iron Butterfly’dan ‘In a gadda da vida’ cevabını verir.

Benim de bir cevabım var.

Hani bizim kültürümüzde ölünce müzik çalmak yoktur ama bana öyle bir soru sorulsa kesinlikle Memento z banalnym tryptykiem derdim. Arkamda bıraktığım insanlar beni bu parçayla hatırlamalarını isterdim.

1. Moja ziemio wyśniona (My Land Of Dreams) (8:39)
2. Trójkąt radości (The Triangle Of Joy) (7:48)
3. Strategia pulsu (Strategy Of Pulse) (3:29)
4. Memento z banalnym tryptykiem (Memento With A Banal Tryptych) (20:56)

- Jozef Skrzek / Bas Gitar, Piyano, Org (moog), Vokal
- Apostolis Antymos / Gitar
- Jerzy Piotrowski / Perküsyon

Konuk müzisyenler
- Slawomir Piwowar / Gitar, Bas Gitar, Org (clavinet), Piyano (Fender), Alkışlar
- Jan Skrzek / Mızıka, Alkışlar
- Alicja Piwowar & Renata Szybka / Alkışlar



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.