Bu Blogda Ara

5 Nisan 2017 Çarşamba

Tangerine Dream - Force Majeure 1979



Her ay için bloğ'umda bir tane Tangerine Dream albümüm var. Bu ay için albümüm 'Forje Majeure'. 'Cyclone' albümünün hemen ertesi yılında, 1979'da çıkan albümü. 'Cyclone' albümünde ki elektronik müzikten daha da uzaklaştıkları 'Forje Majeure'.


Yaklaşık 10 yıl önce bayram tatili için memlekete dönerken, tatilde dinlerim diye yanıma 20'nin üzerinde albüm hazırlayıp, mp3 çalar'a yükledim. Öyle gittim memlekete.

Ne zaman boş bir zaman bulsam, hemen bir albüm açıp dinliyorum. Tatilin ikinci yada üçüncü gecesi. Can sıkıntısını gidermek için bir şarap aldım. Geç saat olunca da, taktım kulaklığı, başladım dinlemeye. Bir yandan da şarabımı içiyorum. Çalan Tangerine Dream'in 'Forje Majeure' albümü. O akşam içtiğim şimdiye kadar zevk alarak içtiğim en güzel şaraptı.

'Forje Majeure' o zamandan beri en sevdiğim albümlerden biri haline geldi. Öncesinde de çokça Tangerine Dream albümü dinlemiştim ama beni Tangerine Dream'e bağlayan bu albüm oldu. Tangerine Dream, bu albümüyle müziğe bakışımı değiştiren Pink Floyd ve YES ile birlikte, unutulmazlarım arasında.

Albümün üç parçasıda birbirinden güzeller. 10 yıl önce şarap içerken aldığım keyfi, şimdi bu yazıyı yazarken de yine bir şarap içerek alıyorum.

Petere Baumann'ın ayrılmasından sonra iki kişi kalan Tangerine Dream'in ikinci elektronik, rock bileşimi deneyimi albümü.

Eğer Tangerine Dream'in bu albümünü saykodelik progresif rock diye tanımlarsak, 'Force Majeure' parçası tüm zamanların en iyi saykodelik temelli progresif rock parçalarından biri olurdu. Sürekli bir yükselen bir alçalan temposu ve yine sürekli değişen yapısıyla bunu hakediyor.

'Force Majeure', klavye ve synth ile Tangerine Dream'in 60'ların sonu 70'lerin başındaki saykodelik, avantgard havasıyla başlıyor. 3-4 dakika kadar süren o geçmişe yolculuğu hissettiren hava bir anda piyano ile bambaşka bir hal alıyor. Edgar Froese'nin elektrik gitarını eline alıp ritim tutması bile Tangerine Dream müziğinin nereden nereye geldiğinin, daha doğrusu saykodelik rock'a nasıl kaydığının göstergesi.

'Force Majeure' parçası devamında da aynı şekilde devam ediyor. Önceki albümlerindeki gibi synth ve klavye üzerinde değil, sürekli değişen melodiler yaratıyorlar. 'Force Majeure' parçası benim için Tangerine Dream'in en iyi parçalarından biri değil, tüm zamanların en iyi progresif rock parçalarından biridir. 10 yıl belki daha fazla oldu ilk kez dinleyeli ama hala tekrar tekrar dinlediğimde aynı hazzı fazlasıyla alıyorum.

'Cloudburst Flight' akustik gitar ve klavye ile başlıyor. Başlangıcı bana Pink Floyd'un 'Welcome to Machine' ve 'Wish You Were Here' parçalarını hatırlatıyor. Sanırım 10 yıl önce Pink Floyd'a olan hayranlığımdan dolayı bu albüm beni kendisine doğru çekmişti. 'Cloudburst Flight' parçası Pink Floyd'un parçaları gibi devamında blues'a eğilmiyor. Başladığı saykodelik hava ile parçanın sonuna kadar gidiyorlar. Parçanın Pink Floyd'un parçalarına benzerliği sebebiyle hangi parçayı dinlemek istersin diye sorsalar, kesinlikle 'Cloudburst Flight' derim. Büyük bir Pink Floyd hayranıyım ama bir o kadar da büyük bir Tangerine Dream hayranıyım.

'Cloudburst Flight' parçasının son kısmı, 80'li yıllarda yapacakları düzinelerce albümdeki parçaların temasını ortaya koyuyor. Şimdi tekrar dinlediğimde bu albümden 10 yıl sonraki bir parçayı net bir şekilde hatırlıyorum.

'Thru Metamorphic Rocks', iki parçaya göre çok daha fazla elektronik öğeler içeriyor. Hatta Peter Baumann'ın olduğu dönemde ve öncesindeki Tangerine Dream müziği var. Şöyleki,  'Atem', 'Zeit' gibi albümleri dinlerken ne hissediyorsam, bu parçayı dinlerken de aynısını hissediyorum.

70'lerin başlarında yayımladıkları albümler ile Tangerine Dream beni uzayın, zamanın ötesine götürüyordu. 'Stratosfer', 'Cyclone' gibi albümlerle ayaklarım yere basmıştı. Bu albümle yine ayaklarımın üzerinde duruyorken, kapanış parçası ile tekrar yerçekimi kayboldu. 'Thru Metamorphic Rocks' adı üzerine rock müziğin yerçekimini yendiği an.

'Force Majeure', hala en sevdiğim ve unutamadığım progresif rock albümlerinin başında geliyor. Tangerine Dream dinlemeye başlayanlar için en ideal albüm de aynı zamanda. Saykodelik rock'ın, Pink Floyd'un izleriyle Tangerine Dream müziğini anlamaya, dinlemeye ve en önemlisi Tangerine Dream hayranı olmaya başlayabilirsiniz.

1. Force Majeure (18.18)
2. Cloudburst Flight (7.21)
3. Thru Metamorphic Rocks (14.15)

Süre : 39.54

Edgar Froese / Klavyeler, Synth (ses düzenleyicisi), Elektrik & Akustik Gitar, Bas Gitar, Prodüktör
Christopher Franke / Klavyeler, Prodüktör

Konuk
Klaus Kriger / Davul, Perküsyon
Eduard Meyer / Çello

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.