Bu Blogda Ara

25 Nisan 2017 Salı

Genesis - Nursery Crime 1971




Genesis'i ilk Phil Collins sayesinde duydum. O zamanlar Pink Floyd dinlediğim kadar Phil Collins de dinliyordum. Genesis'i dinlemem ise bir türlü mümkün olmadı. Bahsettiğim yıllar 1990'ların sonu, 2000'lerin başıydı. Öyle olunca Genesis bende efsanevi bir kimliğe büründü.


En nihayetinde İstanbul'a gelince ilk işlerimden birisi, dinlemem gereken grupların albümlerini bulmaktı. Çoğunu buldum da. Ancak tabi o zamanlar Genesis'in yaptığı müziğin tarzından bihaberdim. Sonraları Pinkfloydnet sitesinden daha detaylı öğrendim.

Genesis benim için o dönemler en az Pink Floyd kadar önemli bir gruptu. Şuanda ise çok daha fazlası. Öyle ki daha önce progresif rock dinlememiş birisiyle konuşurken önerdiğim bir kaç gruptan biri, Genesis. YES, King Crimson dedikten sonra kesinlikle ağzımdan Genesis sözü çıkar.

Sözün özü, Genesis benim olduğu kadar da Progresif rock'ın en önemli gruplarından birisi. 'Nursery Crime' albümü ise Genesis efsanesinin başladığı albüm.

Bir önceki albüm olan 'Tresspass' 60'ların izini taşırken 'Nursery Crime', tam anlamıyla 70'lerin progresif rock'ına uygun bir havada başlıyor. Bunda Steve Hackett'in (favori 3 gitaristimden biri) kendisine özgü gitar kullanımının katkısı çok büyük.

Albüm daha sonraları efsane parçalarından biri olacak 'The Musical Box' ile başlıyor. Genesis'e yeni katılan, daha sonraları Genesis dendiğinde ilk hatırlayacağım Steve Hackett ve benim için hala en iyi davulculardan Phil Collins'in gruba etkisi hemen göze çarpıyor. Peter Banks'in org'u baştan sona kadar parçaya yön veriyor. Parça o kadar karışık bir yapıya sahip ki, nerede ne çalıyor belli olmuyor. Steve Hackket'ın gitarını ilk sevmeye başladığım parçalardan, 'The Musical Box'

'For Absent Friends' parçası ise kısa ve eğlenceli bir parça. Peter Gabriel'in gruptan ayrıldıktan sonra vokalliğini üstlenecek olan Phil Collins söylüyor parçayı. Bazı Genesis severlerin Phil Collins'in sesini beğenmemesine rağmen, ben pek umursamıyorum. Parça baştan sonra Steve Hackett gitarı ve Peter Banks'i hakimiyetinde.

'The Return Of The Giant Hogweed' parçası ise 'The Musical Box' gibi karışık yapısı olmasına rağmen çok daha avantgard bir atmosferi var. Yer yer King Crimson'ı da andırıyor. Yıllar sonra Wobbler tarafından bu parçanın müzikal atmosferinden yararlanılacak. Benim içinse bu parçanın daha sonraları feyzalan gruplardan en önemli artısı Tony Banks'in piyano'su ve Phil Collins'in davulları. Parça gerçekten de avandgard temelli nasıl senfonik müzik ortaya konur, ortaya çıkarmış.

'Seven Stones' parçasının girişi niyeyse bana YES'i hatırlatıyor. Aynı dönemin aynı orgları olunca benzeşmeleri de normal oluyor. Parça yavaşça başlayıp yavaşça akıp gitse de Steve Hackket gitarı ve Tony Banks orgları parçayı çok daha derinlere götürebiliyor. Genesis'in pek bilinmeyen ama kesinlikle akıllardan çıkmaması gereken bir parça.

'Harold The Barrel', daha çok Rio (bayram) havasında. Kısa bir parça ve fazlasıyla eğlendirici.

'Harlequin' parçası da kısa parçalardan birisi olsa da, Steve Hackett'ın gitarı başından alıp sonuna kadar götürüyor. Folk ezgileriyle kaplanmış parça, bana italyan progresif rock gruplarını az da olsa anımsatıyor.

'The Fountain Of Salmacias' ile albüm başladığı gibi mükemmel bir parçayla bitiyor. Sadece parçanın girişi bile yeterli akılda kalıcı olması için. Birkaç gün önce facebook'ta bir grupta paylaştığımda birisi şöyle demişti; 'ilk 30 saniyesini defalarca dinleyebilirim', ben de cevaben 'ben de defalarca sıkılmadan dinlerim bu parçayı' demiştim. 'The Fountain Of Salmacias' parçası sıkmadan, ardarda dinleyebileceğiniz, sürekli yükselip alçalan bir yapıya sahip. Peter Gabriel'in flütünün de en güzel olduğu parçalardan.

'Nursery Crime', Genesis'in önemli albümlerinden biri olduğu kadar, progresif rock'ın da unutulmaması gereken albümlerinden birisi. Progresif rock dinleyicileri tarafından her zaman dinlenen ve yeni dinlemeye başlayanlar içinde önerilmesi gereken ilk albümlerden.
1. The Musical Box (10.24)
2. For Absent Friends (1.44)
3. The Return Of The Giant Hogweed (8.10)
4. Seven Stones (5.10)
5. Harold The Barrel (2.55)
6. Harlequin (2.52)
7. The Fountain Of Salmacias (7.54)

Süre: 42:35

Peter Gabriel / Vokal, Flüt, Tamborin, Bas Davul
Steve Hackett / Elektrik Gitar, 12 Telli Gitar
Tony Banks / Org, Mellotron, Piyano & Elektrik Piyano, 12 Telli Gitar, Geri Vokal
Mike Rutherford / Bas Gitar, Bas Pedalları, 12 Telli Gitar, Geri Vokal
Phil Collins / Davul, Perküsyon, Vokal(2), Geri Vokal

Kapak Resmi: Paul Whitehead

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.