Bu Blogda Ara

16 Eylül 2016 Cuma

Ange - Caricatures 1972



Ange grubunu ilk kez 2009 yılında askere gitmeden önce dinlemiştim. Askerlikten döndükten sonra eski bloguma yılın en iyileri diye liste hazırlarken Ange grubunun son albümü de vardı. Yanlış hatırlamıyorsam, 2011 yılıydı. O dönem senfonik progresif rock'a ağırlık verdiğim için elime ne geçiyorsa dinlemeye çalışıyordum. Ange grubu da öyle aklımda kalmış. Ama hiç merak edip de eski albümlerine göz atmak aklıma gelmemişti. 70'li yıllardan gelme bir grup olduğunu biliyordum ancak İngilizler ve İtalyanlar'a odaklanınca Ange arada kaybolup gitti.

Bu bloga yazarken hem eski hem yeni üst düzey müzikler olmasına bakıyorum. Aklıma Ange grubu kaldı. İlk albümlerini buldum hemen. Geç kalmışım dinlemek için diye bir düşünce de oluşmadı. O kadar çok progresif rock albümü dinlememe rağmen hala dinlemediğim bir çok grup var. Ange grubu da kısmen öyleydi. Şimdi fırsat bu fırsat diyerek Ange dinleyeceğim bir ay kadar.

Bu ilk albümlerini dinlerken aklıma Grobschnitt'in albümleri ve konserleri geldi. Tiyatro havasında konuşmalar ve gülüşmeler. Her ne kadar Ange'nin albüm kayıtlarında gülüşmeler belki yok ama yine de konuşmalar Grobschnitt'i hatırlatıyor. Müzikal anlamda Ange'nin bu ilk albümü döneminin saykodelik rock müziğinin etkisi altında gözüküyor. Özellikle elektrik gitar soloları 70 öncesi saykodelik izler yoğunlukta. Her ne kadar piyano ve org kullanımı Genesis, ELP, PFM gibi grupların müziklerine benziyor olsa da genel olarak saykodelik rock hakim Ange'nin ilk albümüne ve 1972 yılında ki müziğine.

Karikatürler...

'Biafra 80' giriş parçası fazlasıyla avangarte öğeler taşıyor. Senfonik yapı değilde eklektik yapısı daha baskın. Avan-garde ve saykodelik öğeler birleşince King Crimson müzik anlayışında bir açılış olmuş.

'Tels Quels' açılış parçasında olduğu gibi senfonik yapıdan ziyade eklektik yapıya sahip. Avand-garde ve saykodelik yapı içiçe geçmiş. Bir King Crimson, bir V.D.G.G. ve hatta 1972 yılında ki bir Grobschnitt müzik anlayışı var. Grobschnitt'in parçaları kadar eğlencelik bir parça.

'Dignit?', ilk iki parçada ki avant-garde öğeler yok denecek kadar az. Daha çok dönemin İtalyan senfonik progresif rock ezgileri var. Albümde ki iki uzun parçadan birisi. Saykodelik açılış ve sonrasında çalmaya başlayan piyano ve flüt, tek kelime ile mükemmel bir kompozisyon. Albümü hatırlamaya çalışırken aklınıza gelecek olan parça bu olmalı.

'Le soir du Diable' akustik gitarın ön planda olduğu yer yer beat döneminin hatırlatan yer yer de (Hammond Org) Deep Purple (hatta Rolling Stones) müziğini hatırlatıyor. Greg Lake'in (ELP) melankolik parçalarını  sevenler için listeye eklenmesi gereken bir parça.

'Caricatures' albüme adını veren parça, Alman progresif rock devlerinden Grobschnitt tarzı konuşmalarla başlıyor parçaya. Albüme adını vermeyi de fazlasıyla haketmiş. Kendilerini sınırlamayan Ange, daha ilk albümden başyapıtlık bir parça çıkarmış. Konuşmalar sonrası çalmaya başlayan flüt ve devamında gelen kaotik senfonik yapı, Genesis, ELP, Genesis, PFM gibi senfonik progresif rock devlerinin yanına bir grup daha eklemenizi sağlıyor.

'Biafra 80' bitiş parçası da avant-garde öğelerin yoğun olarak bulunduğu açılış parçası gibi. Albüm nasıl başladıysa o şekilde gitmiş.

Albümün tek kötü tarafı kayıtları sanırım. Müziği dinlemek için kendinizi fazlaca vermek zorunda kalabilirsiniz. Ange'nin bu ilk müziğini duymaya başladığınızdan itibaren progresif rock'ın sınırlarının olmadığını da kavrarsınız.

Senfonik Progresif Rock'ın efsanelerinden olmuş, kendine has müziğiyle Ange grubu öğrenilmeli, dinlenmeli. Gerekirse günümüz senfonik rock yapıyorum diyen gruplara örnek olarak gösterilmeli.

Ange grubunu bu albümü dinleyerek bitirmeyin. Sonraki yıllarda yaptıkları daha çok albümleri var.

1. Biafra 80 (Intro) (2.57)
2. Tels Quels (6.56)
3. Dignit? (9.35)
4. Le soir du Diable (4.41)
5. Caricatures (13.45)
6. Biafra 80 (Final) (2.22)

Süre : 40.00

Jean Michel Brezovar / Elektrik Gitar, Akustik Gitar, Flüt, Vokal
Gerald Jelsch / Davul, Perküsyon
Daniel Haas / Bas Gitar
Christian Decamps / Vokal, Hammond Org, Piyano
Francis Decamps / Org

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.