31 Mayıs 2017 Çarşamba

Tangerine Dream - Sorcerer 1977



Bu ay ki Tangerine Dream yazımı yazmayı neredeyse unutuyordum ki, bugün aynı albümleri dinlemekten sıkılıp, Tangerine Dream dinlemeyi hatırlayınca hatamı düzelteyim dedim hemen. Bir önceki Tangerine Dream yazımda 1980'e kadar gitmiştim, 70'leri tam anlamıyla bitirmeden 80'leri geçmeyeyim diyerek, yazmayı es geçtiklerimden, 'Sorcerer' albümünü seçtim.


Tangerine Dream'in ilk film müzikleri denemesi ve daha sonra yaptıkları film müzikleri albümlerinin arasında deneysellik anlamında en iyisi. Tangerine Dream'in en iyi film müzikleri albümünden ancak 80'lerde ki film müzikleri albümlerindeki parçalar gibi değil. Ortaya bir şablon konarak parçalar yazılmayıp, tamamen doğaçlama üzerinde. 80'lerde ki filmlerde ise bolca şablon ortaya çıkartılarak albümler hazırlanıyor.

Albümü yada Tangerine Dream'i pek tanımasak bile, özellikle son parça 'Betrayal ile bütün albüm  neredeyse tüm Türkiye tarafından biliniyor. 70'lerin sonları ve 80'lerde bir çok aksiyon ve polisiye kurgu filmlerinde filminde kullanılıyor.

'Socrerer' albümü, sinemanın efsanelerinden olan 'The Exorcist' (şeytan 1973) filminin yönetmeni William Friedkin'in 1977 yılındaki, albümle aynı isme sahip, filmi için yapıldı. Filmin yönetmeni 'The Exorcist' filmi için yine başka bir progresif rock müzisyeni olan Mike Oldfield'in 'Tubular Bells' albümünü seçmişti. Düşününce, acaba 'The Exorcist' filminde Tangerine Dream müziğini kullansaydı, nasıl olurdu. Sanırım aynı yıl çıkan 'Zeit' albümü filme çok daha farklı bir atmosfer katardı.

'Sorcerer' albümü önceki albümlerinden müzikal atmosfer olarak izler taşısa da, elektrik gitarın bu kadar ön planda olduğunu, özellikle 70'li yıllar Tangerine Dream albümlerinde görmek bir hayli zor.  Ya çok derinlerde yankı yapmak için kullanılıyordu, yada kısa kısa sololar şeklinde varoluyordu. Edgar Froese 1980 yılında bir dizi için yaptığı müziklerde, Tangerine Dream ile birlikte mükemmel gitar sololarını da daha da ön plana çıkaracaktır.

'Sorcerer' genel anlamda bir çok Tangerine Dream albümüne göre fazla parçalar içeriyor. Dolayısıyla albümdeki parçaların büyük çoğunluğu kısa parçalardan oluşuyor. En uzun parça olarak gözüken 'Abyss', deneyselliğin daha yoğun olması gereken parça, albümde en kötülerinden. Diğer uzun parçalar 'Creation' ve 'Vengeance' ise mükemmel bir atmosfere sahip. 'Creation' daki Edgar Froese'nin kesik kesik elektrik gitar yankılanmaları hafiften de olsa Pink Floyd'un 'Echoes' parçasını  anımsatıyor. 'Vengeance' parçası ise karşımıza 'Stratosfer' albümünün yansıması olarak çıkıyor.

Tangerine Dream, 70'lerde yaptığı albümlerde genel olarak evrenle, kozmosla, bilim ile ilgili albümler yaparken, ortaya çıkan müzikal atmosferde evrenin derinliklerine gidiyordum. 'Sorcerer' filmi ise gerilim iken, ortaya çıkan atmosfer beni fazlasıyla geriyor. Tangerine Dream gibi bir grubu nasıl hissederseniz öyle dinlerseniz, yada tam tersi, nasıl dinlerseniz öyle hissedersiniz.

Tangerine Dream'in sinema dünyasına ilk adım atışı olan albüm, 70'lerde ki albümlerine nazaran zayıf kaçsa da, 80 ve 90'lardaki bir çok albümünden çok daha kaliteli. 'Sorcerer' albümü Tangerine Dream'in başyapıtlık albümlerinden değil evet ama kesinlikle dinlenilmesi ve unutulmaması gereken albümlerinin başında geliyor.



1. Main Title (5.28)
2. Search (2.54)
3. The Call (1.57)
4. Creation (5.00)
5. Vengeance (5.32)
6. The Journey (2.00)
7. Grind (3.01)
8. Rain Forest (2.30)
9. Abyss (7.04)
10. The Mountain Road (1.53)
11. Impressions Of Sorcerer (2.55)
12. Betrayal (Sorcerer Theme) (3.38)

Süre  : 43.53

Edgar Froese / Synth (ses düzenleyicisi), Moog, Steinway Grand Piyano, Mellotron Mk5, Gitar
Christopher Franke / Synth(Moog Modular, Projekt Electronik Sequencer, Computerstudio Digital Sequencer, Arp Soloist, Elka String, Oberheim Sequencer), Mellotron
Peter Baumann / Synth(Projekt Electronik Modular, Projekt Electronik Sequencer, Arp Soloist), Fender Rhodes, Mellotron

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder