Rock müziğin bazı efsane isimleri vardır, pek bilinmeyen. Örneğin CAN grubu gibi. Popüler rock'da sesi yok denecek kadar azdır. Ancak CAN gibi grupların gerçek rock müziğin efsaneleri olmasının yanında bir de rock müziğe verdikleri yön vardır. CAN'ın günümüz post-math rock'ına hatta indie-rock'ına verdiği yön gibidir bu durum.
Magma'yı da ne zaman dinlesem aklıma CAN örneği gelir. Biri Almanya'dan çıkan, bir çok türün oluşumunda etkisi olan CAN grubu, diğeri yaptığı müzikle bir tür yaratan Magma. Nasıl ki CAN, bir çok türe analık yaparken, Magma'da Zeuhl (göksel) müziğin analık yaptı. Hala hayatta olmaları sebebiyle de Zeuhl denince ilk akla gelen gruptur.
'Tristan et Yseult(Wurdah Itah (ölü dünya))' albümü, 1973 yılında fransız bir sanat filminin müzikleri için yapılır. Stüdyo kayıtları ise sadece 4 gün içinde tamamlanıyor ve Magma grubunun gerçek kadrosunda sadece Christian Vander önderliğinden sadece 3 kişi var.
Bu albüme özel, kadronun dar olmasından, Magma'nın davulcusu, aynı zamanda kurucusu, davulun yanında piyano'yu da çalıyor. Piyano'yu da albümünün başından sonuna kadar minimalist düzeyden, klasik müziğe, caz'dan opera'ya bütün orijinal müziklerin etkilerini hissediyorsunuz. Trampet'in, saksafon'un ve vokal koronun da az olması sebebiyle Christian Vander'in piyano'sunun etrafında dönüyor bütün albüm.
'Tristan et Yseult', Magma'nın efsane albümü 'Mekanik Destruktiw Kömmandöh'den hemen sonra çıkması sonucu sanırım, albümün genel yapısı müzikal anlamda bir önceki albümün devam niteliğinde gibi duruyor. 12 parça olmasına rağmen parçalar birbirleriyle o kadar ilintili ki ayırıp, ayrı ayrı dinlemeye kalkamıyorsunuz. İlk 6 parça birinci bölümü oluştururken, diğer 6 parça da ikinci bölümü oluşturuyor ve ilk bölüm daha minimalist, cazımsı bir havadayken, ikinci bölüm daha çok avantgard ve caz'ın yoğunlaştığı bir bölüm olarak karşınıza çıkıyor.
İlk bölümde ve sonraki bölümlerde de varolan Kobaia (Magma'nın kobai gezegeni) ile ilgili parçalar gerçekten başlı başına zeuhl türünün mükemmelliğin doruk noktalarından. İlk bölümde ki 'Fur Di Hel Kobaia' parçası ilk bölümün en güzel parçalarından(benim için).
İkinci bölümde avantgard atmosferin yoğunluğu fazlasıyla hissedilmeye başlıyor. Yine Kobaia'lı parçalar ikinci bölümün en güzel anlarını yaşatırken, albümün sonu; 'Zeuhl' (kobai gezegeninde konuşulan dil'de göksel anlamına geliyor) parçasıyla bitiyor.
Bu son bölümü, 'Mekanik Destruktiw Kömmandöh' albümün son bölümüne benzetiyorum yapı olarak ancak vokal-koronun eksikliği ve trampet, saksafon gibi müzik aletlerin olmayışı bunu ispatlamama engel oluyor. Sözün kısası; bu albüm benim için 'Mekanik Destruktiw Kömmandöh''ün daha akustik bir halde çalınmış hali gibi duruyor.
'Tristan et Yseult(Wurdah Itah (ölü dünya))' albümü, Magma'dan ziyade Christian Vander'in solo albümü olarak duruyor ve öyle de görülüyor. Aynı, yıllar sonra çıkaracakları 'Merci' albümü gibi. 'Merci' albümüne göre bu albüm daha çok Magma'nın ürettiği ve ortaya çıkardığı tür olan Zeuhl'e daha uygun. 'Merci' albümü caz füzyon'a daha yakın.
'Tristan et Yseult' albümü Christian Vander'in solo albümü olarak gözükmesine rağmen en az 'Mekanik Destruktiw Kömmandöh' albümü kadar yaratıcı, ufuk açıcı; en önemlisi müziğe bakışınızı değiştirecek türden bir albüm. Klasik progresif rock müziklerinden bir hayli farklı bir yolu olan Magma ve Christian Vander'in müzikal anlayışını öğrenip, anlamak için örnek albümlerden birisi.
1. Mala Welekaahm (Incantation) (3.37)
2. Bradia Da Zimehn Legah (L'Initie A Parle) (2.17)
3. Maneh Fur Da Zess (Ensemble Pour Le Maitre) (1.37)
4. Fur Di Hel Kobaia (Pour La Vie Eternelle) (4.55)
5. Blüm Tendiwa (L'Ame Du Purple) (3.25)
6. Wohldünt M'e Deweless (Message Dans L'Etendue) (3.31)
7. Wiansaht!!! (En Avant) (2.29)
8. Wlasik Steuhn Kobaia (Ascension Vers L'Eternel) (2.47)
9. Sehnnteht Dros Wurdah Süms (La Mort N'est Rien) (3.25)
10. C'est La Vie Qui Les A Menes La ! (2.03)
11. Ek Sun Da Zess ? (Qui Est La Maitre ?) (2.57)
12. De <Zeuhl> Undazir (Vision La Musique Celeste) (5.57)
Süre : 39.00
Stella Vander / Vokal
Klaus Blasquiz / Vokal, Perküsyon
Jannick Top / Bas Gitar
Christian Vander / Davul, Perküsyon, Piyano, Vokal
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.