14 Mart 2017 Salı

Kaipa - Inget Nytt Under Solen 1976



'Inget Nytt Under Solen', 1976 yılında yayınlanan Kaipa'nın ikinci albümü. İlk albümü kadar dinlememişimdir bu ikinci albümlerini.


İlk albümlerinde olan kendine özgülük müzikal atmosfer bu ikinci albümde kendini pek hissettirmiyor. 'Inget Nytt Under Solen' albümünün en önemli parçası konumunda ki 22 dakikalık 'Skenet Bedrar', Genesis, YES, Camel esintilerini yoğun olarak bulunduruyor.

Eleştirel bir şekilde başladım çünkü ilk albümdeki özgünlüğünü aratttırıyor. Ancak günümüzde her melodik yapılı müziklerin senfonik diye sunulduğu bu ortamda; böyle bir albüm, bir çok müziği ve albümü çöpe attırır.

Bir progresif rock destanı, 'Skenet Bedrar'. Mellotron ve klavye ile kozmik evrenin sonuna kadar gidebiliyorsunuz. Genesis'in 'Supper's Ready'si, YES'in 'Roundabout' parçası kadar destansılığı hakediyor. Böyle bir parçayı elinizde dolu bir şarap bardağı, üstünüzde gökyüzü, etrafınızda ayışığı bulunurken dinleyin. Varacağınız tadı, ben ölçemem.

'Skenet Bedrar' parçası tam anlamıyla Genesis, YES, Camel karışımı bir parça. Hatta parçanın 10. dakikası sonrasında ki vokal, tam anlamıyla Cockney Rebel'den Steve Harley'i anımsattırıyor. Cockney Rebel ve Steve Harley'in müziği her ne kadar progresif rock kategorisinde gösterilmiyor olsa da, benim için grup, 70'ler müziğinin en iyi müziğine sahip gruplarından. 'Sabestian' ve 'Death Trip' parçaları hala aklımdadır.

Vokal, yaklaşık iki dakika kadar Steve Harley gibi bağırdıktan sonra Tony Banks'in klavye'sini duymaya başlıyorsunuz. Parçanın bu kısmı bana en az 'Musical Box' parçasının klavye solosu kadar mutluluk veriyor. Parçanın sonları kozmik sesler, tekrarlayan klavye tınıları ve bilim kurgu filminden çıkmış ses tonuna sahip bir vokal ile sonlara yaklaşıyor. 'Skenet Bedrar, 70'lerin senfonik progresif rock destanları arasında yer almayı fazlasıyla hakediyor.

İkinci parça, 'Ömson Sken'; dinlerken ne hissediyorum. Kısa bir parça ama hissettiklerim o kadar kısa değil. Mesela italyan progresif rock devi Banco'dan Vittorio Nocenzi'nin synth ve klavye kullanımı hissedebiliyorum. Parça kozmik seslerle başlıyor, isveççe vokal devam ettiriyor. Sonrasında klavye dokunuşlarını duymaya başlıyorsunuz. Sanki bir anda akdeniz'e inip, akdeniz müziği (folk müziği) dinlemeye başlayacakmış hissi veriyor.

'Korstag', ilk albümündeki kendine özgünlüğünü hissettiren bir parça. Koro sesleri ve elektrik gitar kullanımı Hollanda'lı Focus grubunu andırıyor olsa da, Kaipa müziğine örnek gösterilebilecek parçalardan.

'Stengrodornas Parad', bir dakikayı bile bulmayan bir parça. Güzel uzun bir rock destanı olabilecek bir parçaya giriş bölümü olabilirdi. Niye böyle ayrı olarak koymuşlar, anlam veremedim. Yani parça  hiç öyle kötü yada gereksizmiş gibi durmuyor.

Bir başka güzel parça, 'Dagens Port'. Bu parça da bir önceki gibi kısa bir parça ve çok çok güzel müzikal atmosfere sahip. Bir öncekinde ki gibi niye bu kadar kısa kesip bıraktılar, bu parçada ona da anlam veremiyorum.

Son parça; albüme ismini veren, 'Inget Nytt Under Solen'. Roine Stolt'un Steve Hackett benzeri akustik gitarıyla başlıyor. Genesis'in 'Musical Box' parçasını anımsattırıyor, daha başlar başlamaz. Vokalin sonrasında ortaya çıkan şey ise, YES müziği. Parçanın yarısını genesis ve YES benzeri senfonik atmosfer ile geçtikten sonra, kalan yarısında Hollanda'lı Focus'un seslerini duymaya başlıyorsunuz.  Hem Genesis ve YES'in hem de Focus'un müziğinin ne kadar kendine özgün olduğunu düşünürsek, böyle bir parçanın değeri daha iyi anlaşılır, sanırım. Albümdeki favori parçam.

Kaipa'nın 'Inget Nytt Under Solen' senfonik progresif rock'a en güzel örneklerden. İlk albüm kadar muhteşem seslere sahip olmasa da, her zaman kuzey ülkelerinden çıkan senfonik progresif rock albümlerine en güzel örneklerden biri olarak gösterilebilecek türden.

1. Skenet Bedrar (21.41)
a. Uppvaknandet (2.43)
b. Bitterheten (3.10)
c. Hoppfullheten (4.44)
d. Överheten (8.12)
e. Vilseledd (3.17)
2. Ömson Sken (3.17)
3. Korstag (5.19)
4. Stengrodornas Parad (0.53)
5. Dagens Port (2.53)
6. Inget Nytt Under Solen (6.10)

Süre : 4.13

İngemar Bergman / Davul, Vokal
Tomas Eriksson / Bas Gitar, Synth Bas, Vokal
Hans Lundin / Klavyeler, Synth, Mellotron, Klavnet, Vokal, Vibrafon
Roine Stolt / Akustik & Elektrik Gitar, Koro

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder