Flamenko rock diye bir rock türü söylenecek olursa, Triana'nın yaptığı müzik bu kategorilendirmeye ilk aday olurdu. Özellikle 70'li yıllarda çıkardıkları 3 albümle bu tanımlamayı fazlasıyla hakediyorlar. Kendim çok geç tanıdım bu grubu, kendime kızmıyorum da bu konuda çünkü benim için her zaman yeni müzikler dinlemek, büyük bir heyecan olmuştur.
Triana'nın kendi öz(ispanyol) müziği, flamenko ile yaptıkları albümler ile bir müzik türü yarattılar. Her ne kadar Anadolu Rock gibi pek bilinmese de, müzikseverler tarafından her zaman hatırlanıyor. Bundan bir kaç ay öncesi tanıştım Triana ile, ve bundan sonra böyle bir grubu unutabileceğimi sanmıyorum.
Triana'nın 1979 yılında çıkardıkları 3. albüm olan 'Sombra y Luz', ilk iki albüme göre daha progresif öğelerle süslenmiş duruyor. İlk iki albümde Flamenko temelinde iken bu albümde senfonik yapıdadır. Bu durum albümü kötü yapmıyor ancak ilk iki albümdeki atmosferi arattırıyor.
Açılış 'Una Historia', pek çok tanınmış progresif rock grupları tarafından kullanılmış olan blues temelli bir parça. Blues severlerin kesinlikle seveceği türden. Eğer bir Pink Floyd, Camel'in gitar sololarını seviyorsanız, bu parçadaki gitar solosunu seveceksiniz demektir. 'Una Historia' parçasının tek sevdiğim yanı grubun kurucusu Jesus de le Rosa'nın yanık, arabik vokali.
İkinci parça 'Quiero Contarte' de blues temelli olsa da, ilk parçaya göre biraz daha hızlı, duygu yoğunluğu daha az. Parça, flamenko, ispanyol ezgileri ve caz ile döşenmiş. 5 dakikalık gibi kısa bir parça olmasına rağmen, albümde en çok sevdiğim parça.
'Sombra y Luz'(gölge ve ışık), albüme ismini veren parça. Albümün 70'lerde en çok satan olduğunu belirtmekte fayda var. En çok satan albüm olunca da albüme ismini veren parçanın ön planda olması gerekiyor. Triana grubu da bu parçaya fazla önem vermiş. Saykodelik, canterbury, flamenko öğelerini harmanlamalarıyla oluşmuş. 7 küsür dakikalık parça Pink Floyd'un flamenko tarzınca çalınışı gibi duruyor. Kopya edilme değil demek istediğim, parça üzerinde gerçekten çalışılmış. Böyle bir parça konser alanında bağıra bağıra söylenirken, dinleyenler kesinlikle kendilerinden geçerler.
'Hasta Volver', albümün en uzun parçası. Canterbury için söylediğim kolaycı rock anlayışı ile yapılan parçaları pek sevemiyorum. 'Hasta Volver' parçası da Caravan ve Camel'in kullandığı aksak davul ritimleriyle başlıyor. Vokalin girişi ile müzik biraz değiştiriyor olsa da bu canterbury tarzı(benim için kolaycı müzik anlayışıdır), bluesvari gitarın çalmaya başlaması ile tekrar aynı müzik anlayışına geri dönüyor. Sevemedim bir türlü şu canterbury tarzını. Bana çok gereksiz ve duygusal geliyor.
'Hasta Volver' parçası aslında çok güzel, bu tarzı sevebilene tabii ki. Canterbury tarzını İngiltere haricinde icra eden grupları düşünürsek; Triana, bu tek parçası ile hepsini unutturur.
'Tiempo Sin Saber'; işte!, albümde sevdiğim ikinci parça. Flamenko gitarın tadını çıkarıyorsunuz dinlerken. Bundan önceki parçalarda ki o saykodelik, canterbury tarzı duygusallığın üzerine flamenko gitarı harika geliyor. Akdeniz, latin ezgilerinin yoğunluğuyla İtalyan efsanelerinden Le orme'nin müziğini hatırlatıyor.
'Vuelta a la Sombra y a la Luz', albüme ismini veren 'Sombra y Luz' parçasının devamı şeklinde. Aslında 'Sombra y Luz' ile başlatıp, bu parçayla bitirebilirlerdi albümü. Kapanış parçası olarak; albüme ismini veren parçanın devamıymış gibi duran bir parça ile bitirmek iyi fikir, aslında. Parça çok kısa olduğu için, bir şey söyleyemeyeceğim. Sadece şunu söyleyebilirim bitiş olarak, ispanyol vokalin en güzel durduğu bir final. Bütün albümü dinleyip bitirende, 'Evet, ben bir ispanyol rock müzik albümü dinledim' hissi yaratıyor.
'Sombra y Luz' albümü çok güzel bir albüm. İspanyol folk müziği ile dönemin rock müzik anlayışının birleştirildiği, nadir bulunan bir müzik albümü.
İlk iki albüme göre biraz daha avrupa merkezli. Albümü kesinlike üstüste dinleyin ama bundan önce çıkardıkları iki albümü kesinlikle dinlemeyi unutmayın.
1. Una Historia (5.05)
2. Quiero Contarte (5.00)
3. Sombra y Luz (7.30)
4. Hasta Volver (10.34)
5. Tiempo Sin Saber (5.21)
6. Vuelta a la Sombra y a la Luz (2.44)
Süre : 36.03
Jesus de le Rosa / Vokal, Klavye, Synth (Ses Düzenleyicisi)
Juan Jose Palacios / Davul, Perküsyon
Eduardo Rodruguez / Flamenko Gitar, Elektrik Gitar
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.