Bu Blogda Ara

6 Temmuz 2016 Çarşamba

Banco Del Mutuo Soccorso - Garofano Rosso 1976



Film müziklerini severim. Hatta bazı film müzikleri var ki aklımda, herhangi bir rock yada caz albümünden çok daha yaratıcı, tanımlanamayacak ve bir o kadar da iyidir. En sevdiğim ve dinlediğim film müzikleri yapan Amerikalı kompasör (besteci) Jerry Goldsmith. Aslında daha bir çok müzisyen var  film müzikleri yapan ama önce ilk olarak ismi aklıma gelen  Jerry Goldsmith. Kaptan Kirk’lü Star Trek dizisi, sonrasında gelen diğer Star Trek dizi ve film müziklerinin tamamı onun elinden çıkma ve en bilinenlerinden. Total Recall ise benim favorilerimden.
Rock müzikte de bir çok grup ve müzisyen film müzikleri hazırlamışlardır. Pink Floyd ilk bilinenlerden. Yes’in gitaristi Trevor Rabin de öyle. İtalya deyince ise Goblin grubunu hatırlamamak aptallık olur. Grubun tarihi boyunca yaptıkları tek şey film müzikleri yapmak. Banco grubu da 70’li yıllarda bazı filmler için müzikler yapmıştır. Homo Sapiens grubundan Banco’ya katılan gitarist Roberto Maltese (Malta’lı) daha önce de film müzikleri yapmıştı. Banco grubuna katıldıktan sonra da çok geçmeden Banco grubu film müzikleri hazırlamaya devam etti. Roberto Maltese ve Homo Sapiens’i hatırlamak için ‘Un'estate fa’dinlemeniz yeterli.

Garofano Rosso...
Albüme ismini veren Garofano Rosso; hikayesi 1930’larda yazılmış bir romandan 1976 yılında filme uyarlanmış. Müziklerini hazırlayan Banco’nun aynı isimli albümü de aynı yıl plak olarak basılmış. Albümün dikkat çeken yanı solistlerinin albümde sadece kayıtlarda yer alması. Vokal olarak yok. Albümü ve parçaları dinlerken her parça da ayrı ayrı anlam aramak yersiz. Garofano Rosso filminin belli başlı bölümleri yada sahneleri için yazılmış bütün parçalar. Kimi parçalar çok kısayken kimi parçalar normal uzunlukta. Doğaçlama yada solo denilen, yalnız çalınan herhangi bir parça bulunmuyor. Öne çıkan bir enstrüman yok desem yerinde olur.

Albümün genelinde italyan folk müziği (akdeniz müziği) etkileri var. Bu melodik folk yapının üzerinden albüm hazırlanmış ve bu melodi albümü daha çekici hale getiriyor. Aynı folklorik melodik yapı daha sonra ‘Canto di Primevera’ albümünde de yer alıyor.
Albümde sürekli birbirini tekrar eden melodik bir yapı var gözükse de, Banco grubu progresif rock grupları arasında en çok melodi ve ritim üreten gruplardan bir tanesi olarak bu durumu yaratıcılık ve müzik dehası ile aşmış. Dinlerken bu durum göze batmıyor, kulak tırmalamıyor tam tersine müziğin daha çok dinlenilmesini sağlıyor. Tüm albüm boyunca caz, rock, folk, avant-garde, klasik müziğin senfonik olarak içiçe nasıl geçtiğini tanıklık ediyorsunuz.
‘Garofano Rosso’ evet bütün olarak güzel bir albümdür ama benim için öne çıkan 3 parça var. Tekrar tekrar bıkmadan dinleyebileceğim 3 parça. İlki hem roman hem filmin ismi olan hem de albüme isim veren ‘Garofano Rosso’ parçası. Diğeri hemen devamı olan parça ‘Suggestioni Di Un Ritorno In Campagna’. Son olarak orkestral bir havada çalınan ‘Passeggiata In Bicicletta E Corteo Dei Dimostranti’. 3 parça da ardarda sıralanmış. Arka arkaya dinlediğiniz zaman son parçada ki klarnet albümde ki yaratıcılığı resmen özet geçmiş.

Aslında filmi izleyip albüm hakkında yazmak gerekti. Öyle düşünmüştüm, filmi de bulup indirdim. Ancak film de ses çalışmıyor. Hevesim kursağımda kaldı. Tekrar indirip izlerim diye düşünürken bir hayli zaman kaybettim. Şimdi filmi tekrar bulup, indirip izleyeceğim. Albümü dinlerken bence siz de biraz merak edip filmi bulup, izleyin.

Garofano Rosso; kırmızı karanfil. Genelde çiçekler sevgiyi hatırlatır ya da sevgiyle özdeştir. Genel olarak öyledir. Ancak unutulan şey ise çiçeklerin ölümü de hatırlattığıdır.
Roman yazarının nereden esinlenerek kitabı için Garofano Rosso diye isim verdiğini bilmiyorum. Ama italyanların (latinlerin) hristiyanlık öncesi (pagan da diyebilirsiniz) dini geleneklerinden birisi; kasım ayında ölülerinin mezarlarına çiçek bıraktıklarını biliyorum. Romanın yazarı bundan esinlenmiştir diyemem, ama Garofano Rosso denince akla gelenlerden birisi iki bin beş yüzyıllık bu gelenek. Belki de romanında anlattığı 1920’lerin italyasında toplum faşizme geçiş yaparken ortaya çıkan trajik durum için Garofano Rosso ismini uygun görmüştür.

1. Zobeida (2:40)
2. Funerale (4:28)
3. 10 Giugno 1924 (4:28)
4. Quasi Saltarello (1:38)
5. Esterno Notte (Casa di Giovanna) (3:15)
6. Garofano Rosso (5:02)
7. Suggestioni Di Un Ritorno In Campagna (7:38)
8. Passeggiata In Bicicletta E Corteo Dei Dimostranti (2:53)
9. Tema Di Giovanna (2:35)
10. Siracusa: Appunti D'Epoca (2:12)
11. Notturno Breve (2:20)
12. Lasciando La Casa Antica (2:35)

- Rodolfo Maltese / Elektrik ve Akustik Gitar, Trompet, Korno
- Gianni Nocenzi / Piyano, Elektrikli Piyano, Synthesizer (Ses Düzenleyici), Klarnet
- Vittorio Nocenzi / Org, Synthesizer (Ses Düzenleyici), Keman, Vibrafon
- Renato D'Angelo / Bas Gitar, Kontrbas, Akustik Gitar
- PierLuigi Calderoni / Davul, Perküsyon, Timpani
- Mimmo Mellino / Kapak Resmi
- Francesco Di Giacomo / Kayıtlar

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.