Bu Blogda Ara

7 Mart 2017 Salı

Erkin Koray - Elektronik Türküler 1975



Erkin Koray, ülkemizde Barış Manço ve Cem Karaca ile birlikte en çok bilinen rock müzisyenlerinden. Bu bilinmesinde en önemli etken, dönemin popüleritesinde bolca 45'lik çıkarmalarıydı.


Bu yüzden 45'lik döneminde sadece parçaların isimleri biliniyor.

Elektronik Türküler albüm ise isim olarak daha önce çıkardıkları popüler olmuş 45'likler kadar bilinmiyor. Dinleyenler genel olarak parça isimlerinin üzerinde durdukları için, albümlerin isimleri pek popüler değil. Halbuki 'Elektronik Türküler', bilinmesi gereken en önemli rock albümlerinden. Albüm şimdiye kadar Türkiye'de yapılmış en kaliteli müziğe sahip bir kaç albümden birisi.

Albümün ne kadar kaliteli olduğu müzisyen kadrosundan da belli oluyor. Döneminin bir başka progresif öğeler taşıyan Hardal grubundan Sedat Avcı, davul'da albüme katılıyor. Bas gitar'ı ise Türk rock efsanelerinden Moğollar grubunda çalmış olan Ahmet Güvenç çalıyor. Konuk müzisyen olarak katılmış olan Ayzer Danga ise Cem Karaca ile Safinaz albümünde çalıyor.

Albümün bu kadar kaliteli olmasını sadece Erkin Koray'a bağlamak, absürt olurdu.

Elektronik Türküler albümü adında anlaşılacağı gibi, türk halk müziğinin rock formatına uyarlanması. Tabii ki döneminin en popüler olan saykodelik rock anlayışıyla. Albümde 8 parça var.  'Yalnızlar Rıhtımı' parçası hariç, diğer bütün parçalar Türkü ve saykodelik rock karışımı ve anlayışıyla yazılmış. 'Yalnızlar Rıhtımı' ise, Erkin Koray'ın 1960'lardan beri yoğun olarak çaldığı rock'n roll etkilerine sahip ve en az 'Çöpcüler' kadar bilindik bir parça.

İlk iki parça, 'Karlı Dağlar' ve 'Sır' ile albüm, yoğun halk müziği etkileriyle başlıyor. 'Karlı Dağlar' da ortadoğu-arap müziği etkileri varken, 'Sır' parçasında hem ortadoğu-arap ezgileri hem de kafkas ezgileri var. 'Sır' parçasının sonunda ise Erkin Koray'ın kısa ama etkileyici saykodelik gitar'ı var.

'Hele Yar', dinlemekten kolay kolay bıkamayacağım Erkin Koray parçalarından. Türkü'lerin yeniden düzenlenip, çalınıp, kaydedildiği 70'li yıllarda bu parçada ki müzikal atmosfere sahip bir çok halk müziği grubu vardı. İlk hatırladığım ise Ümit Tokcan. 'Hele Yar' parçasını dinlerken Ümit Tokcan aklıma geliyor. Bu parçada ki yoğun türk halk müziğinin üzerinde rock esintileri, ekmek kırıntıları gibi kalıyor.

Albümde halk müziği formatından uzak, özellikle saykodelik rock'a yakın duran iki parça var. 'Korkulu Rüya' ve 'İnat'. 'Korkulu Rüya', Erkin Koray'ın org'un başına geçtiği yer. Bir buçuk dakikalık parça, 70'lerin film müziklerini anımsatıyor. 'İnat' ise tam anlamıyla bir saykodelik rock parçası. 70'ler döneminin Pink Floyd'unu hissetmemek mümkün değil.

'Cemalim', Erkin Koray'ın sesinin en güzel olduğu parça. Albüm içindeki parçalar arasından değil, tüm zamanların Erkin Koray parçaları arasından. Müzik ise, 60'ların beat, saykodelik rock'ının izlerini taşıyor.

Favori parçam kesinlikle, Türkü. Hem albümün, hem Erkin Koray'ın, hem de Türk rock müziğinin bilinmesi gereken bir kaç parçadan biri olması gerekiyor, 'Türkü' parçasının. Anadolu türk halk müziği ile saykodelik rock müziğinin mükemmel bir karışımı olan parçada, bağlama, zurna, kaval gibi türk halk müziği enstrümanlarının yanında perküsyon, bas ve elektrik gitar gibi batı enstrümanlarının etkisi, çok fazla hissedilmiyor.

Parçanın sözleri ise Nazım Hikmet'in 'Bu Memleket Bizim' şiirinden oluşuyor. Günümüzde yok belki ama bir rock konserinde şiir okunmasını şöyle hayal edin.

Dört nala gelip uzak asyadan,
Akdeniz'e bir kısrak başı gibi uzanan,
Bu memleket bizim.

Bizim dostlar,
Bizim dostlar,
Bizim dostlar,
Bizim.

Bir rock müzisyeni türk halk müziği enstrümanları ile Nazım Hikmet şiiri okuyor konserde!: Rock müziğine olan etkisini düşünemiyorum bile.

Hemen hemen her yazımda söylediğim '70'ler önemlidir' sözüm, bu parçada biraz daha anlaşılıyor. Maalesef 70'lerde ki o heyecan ne müzisyenler de var, ne de dinleyenler de.

Böyle mükemmel bir parçadan sonra albümün sonuna geldik. 'Elektronik Türküler', türk rock müziğinin en önemli albümlerinden olduğu kadar, bir progresif rock örneğidir de. Kafamı toparlayıp, progresif rock müziği hakkında yazacağım yazı da, saykodelik progresif rock müziği için Erkin Koray'ın bu albümünü kesinlikle önerebilirim.

Elektronik Türküler; bu albümü sadece dinlemeyin. Dinlerken yanında birşeyler de için. Rakı olur, şarap olur, bira olur. Bu sizin tercihiniz.

1. Karlı Dağlar (3.35)
2. Sır (2.48)
3. Hele Yar (6.20)
4. Korkulu Rüya (1.29)
5. Yalnızlar Rıhtımı (4.34)
6. Cemalım (7.43)
7. İnat (2.11)
8. Türkü (8.54)

Süre : 37.33

Erkin Koray / Elektrik Gitar, Bağlama, Piyano, Org, Tamborin, Bongo (İnat)
Sedat Avcı / Davul, Bongo, Perküsyon
Ahmet Güvenç / Bas Gitar

Ahmet Tekbilek / Zurna (Türkü)
Faruk Tekbilek / Bağlama (Türkü)
Eyüp Duran / Bongo (Türkü)
Ayzer Danga / Davul (Cemalim)
Sedat Avcı / Vokal (Hele Yar, Cemalim)
Doruk Onatkut / Kayıtedici
Cüneyt Sarvazlar / Kayıtedici (Cemalim, İnat)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.